5/5 plus i Aftonbladets store elcykeltest!
Kåret til testens bedste unisex / damemodel blandt 25 andre testede elcykler!
Vil du tag dig endnu længere med din Evobike?
Vi tilbyder en batteriopgradring til vores elcykler. Opgrader ditt fra 432 WH (36 V 12 Ah) till 540 Wh (36 V 15 Ah) og tag dig endnu længere.
Vælg farve og batteristørrelse inden du lægger din elcykel i varekurven!
Evobike SPORT-9 Mid-Drive er udstyret med en særdeles effektiv centermonteret Bafang Max Drive-motor, tryksensor samt et 432 Wh, 12 Ah 36-volts-litiumbatteri.
Evobike SPORT-9 er en sporty elcykel i en trekkingmodel, perfekt som pendlercykel. Kørestillingen kan ændres fra en sportslig indstilling til mere opretsiddende ved hjælp af styrstammen, hvor man kan justere både højde og vinkel. En stiv aluminiumsramme og et lavtplaceret litiumbatteri gør, at cyklen føles meget stabil og fleksibel.
Evobike SPORT-9 Mid-Drive er udstyret med en centermonteret motor fra Bafang. Denne type motor overfører kræfterne direkte til pedalerne, hvilket er en forskel i forhold til navmotorer, der er placeret inde i cyklens hjul. Denne centermotor har en såkaldt tryksensor, hvilket indebærer, at motoren kan registrere, hvor hårdt du træder i pedalerne, og tilføre motorkraft i henhold til dette. Jo hårdere du træder i pedalerne, desto mere hjælper motoren til. Det er helt klart det mest logiske funktionsprincip for en cykelmotor, eftersom det oftest er, når du træder hårdest i pedalerne, at du vil have mest motorhjælp. Andre motorer understøtter dig mere, jo hurtigere du træder i pedalerne, hvilket er en ulempe, hvis det pludseligt bliver tungt at træde i pedalerne, mens du cykler, og du ikke har nået at geare ned. I sådan en situation træder du langsomt, men hårdt ? og så understøtter motoren med tryksensor med maksimal effekt, mens motorer med bevægelsessensorer reducerer ydelsen i sådan en situation.
På styret er der et smart, baggrundsbelyst LCD-display, som du skal bruge for at indstille, hvor meget motoren skal hjælpe til på de fem niveauer. Her vises også oplysninger om batteriets status, hastighed, gennemsnitlig hastighed, tophastighed og distance. Du justerer cyklens lys foran og bagpå via LCD-displayet. Motoren assisterer op til ca.: 25 km/t i overensstemmelse med de gældende færdselsregler. Der er en knap til "Walk assist", der bevirker, at motoren kører med 6 km/h for at hjælpe til, hvis du skal trække cyklen.
Litiumbatteriet i cyklen er fastgjort til stellet i en holder. Dette sænker cyklens tyngdepunkt en anelse sammenlignet med batterier på bagagebæreret, hvilket giver en mere behagelig og sporty cykeloplevelse. Dette gør også, at bagagebæreret kan frigøres helt til fx montering af en barnestol. Det kan sagtens lade sig gøre at oplade batteriet, mens det sidder på cyklen, men det kan også tages ud og oplades et andet sted. Batteriet har kvalitetsceller af typen 18650, hvilket garanterer en lang levetid og stabil ydelse. Kapaciteten er 432 Wh, 36 V og 12 Ah eller 540 Wh 36 V 15 Ah. Rækkevidden for elcykler er altid svær at angive, da det afhænger af en række forskellige faktorer, især hvor meget du hjælper til med at cykle, og hvilket understøttelsesniveau du har valgt. For at give en vejledende idé plejer vi at angive rækkevidden til ca.: 45-75 eller 55-90 km pr. opladning.
Gearsystemet fra Shimano Acera har 9 gear. Systemet er et såkaldt udvendigt gearsystem, hvilket giver en lav rullemodstand og et bredt gearudvekslingsområde. Som med alle andre udvendige gearsystemer skifter du gear, mens du træder i pedalerne. Bremsesystemet består af effektive hydrauliske skivebremser på både for- og baghjul. Dette giver en god bremseeffekt i alle gear.
Cyklen leveres 95 % færdigmonteret med begge hjul monteret. Det eneste, du selv skal gøre, er at rette styret op og skrue pedalerne fast.